IJsbeer Knots tuimelt trots van de rots

Voorover rollen

Met de valoefening 'IJsbeer Knots tuimelt trots van de rots' leert jouw kind veilig voorover rollen.

Doel

De kinderen leren zichzelf veilig op te vangen met hun armen in de juiste houding als ze voorover vallen of uit balans raken, waarbij ze ook leren hun hoofd van de grond te houden tijdens de val.

Doelgroep

Voor kinderen vanaf 6 jaar

Aanpak

Bij iedere oefening hoort een fantasie die jullie naspelen. Zo zijn de kinderen de ene keer een sluipende leeuw en spelen ze daarna weer een ijsbeer die van een rots tuimelt. Bij iedere oefening geven we een adviesleeftijd, advies over de materialen die je nodig hebt en tips om de oefening moeilijker of makkelijker te maken.

Dit leert je kind

  • Hij maakt een schouderrol schuin voorover vanaf een kleine hoogte en vangt zichzelf hierbij veilig op.
  • Tijdens zijn val houdt hij zijn armen beschermend voor zijn hoofd en draait hij zijn hoofd opzij, weggedraaid van de grond. 

Dit heb je nodig

Bereid je goed voor. Dit zijn de benodigde materialen: 

    • Je kind kan dwars op een bed of bank liggen met direct daarnaast een matje waarop hij kan vallen.
    • Of gebruik een dikke mat / matras om vanaf te vallen met een zachte ondergrond om op te landen, bijvoorbeeld gras of een matje.
    • Eventueel een extra luchtbed of mat(ras) ter verhoging.

    Aan de slag

    Video

    Marinka en Mara doen het voor

    Let op: de oefeningen zijn op je mobiele telefoon helaas niet goed te bekijken. Je kunt dan beter de pdf downloaden.

    Oefening

    IJsbeer Knots tuimelt trots van de rots

    Fantasie

    Een grote ijsbeer sterk en trots.
    Ligt plat op zijn buik op een ijsrots.
    Hij glijdt voorover het water in, maar let op!
    Houd je neus opzij anders stoot je je kop.

    placeholder

    Zo doe je de oefening

    1. Jouw kind is de ijsbeer en ligt op zijn buik op het bed, de bank of de mat (die op een verhoging ligt).
    2. Hij steekt zijn hoofd over de rand van de mat en schuift of kruipt naar voren.
    3. Hij plaatst zijn onderarmen vooruit, op het lager gelegen oppervalk. Hij legt hierbij zijn handen plat neer, met beide wijsvingers en duimen tegen elkaar.
    4. Hij draait zijn gezicht opzij en drukt zijn handen tegen zijn oor.
    5. Dan duwt hij zichzelf naar voren door zijn knieën iets op te trekken.
    6. Hij maakt zich dan zo rond mogelijk en rolt tenslotte schuin voorover over een schouder.
    7. Hij rolt op dezelfde manier over zijn andere schouder.
    placeholder
    Tips

    Zo maak je het moeilijker

    • Je kind kruipt op handen en knieën naar voren en rolt in één vloeiende beweging voorover, zoals in de oefening beschreven.
    • Je kind doet de oefening op handen en voeten.
    • Verlaag de verhoging waar je kind op ligt; zo wordt het rollen moeilijker en moet hij meer snelheid maken om de rol te kunnen maken.

    ...of makkelijker

    • Verhoog het matras door er iets onder te leggen. Hoe hoger je kind ligt, hoe makkelijker het is om voorover te rollen over de schouder.
    placeholder
    Download

    De volledige oefening

    Download de oefening 'IJsbeer Knots tuimelt trots van de rots' hier en ga er mee aan de slag!

    Alle valoefeningen

    Bekijk hier meer oefeningen en leer je kind veilig voorover vallen, voorover rollen, opzij vallen, achterover vallen en achterover rollen.
    Naar alle oefeningen